Bästa Stödebor!

Vi lämnar nu ytterligare ett år bakom oss och satsar på ett nytt verksamhetsår 2023.
År 2022 var det år vi äntligen kunnat ha verksamheten i gång som vanligt efter pandemiåren. Trots avslag från kommunen gällande sommarjobbande ungdomar kunde vi ha caféet delvis öppet med hjälp av duktiga Stöde ungdomar som vi själva anställt. Vi anställde ytterligare en ungdom som jobbade med att klippa gräset – allesammans jobbade fantastiskt bra!

Under året har vi haft evenemang vid traditionella högtiderna samt självklart har vi arrangerat Spelmansstämma tillsammans med Medelpads Folkmusikförbund. Vi har även fortsatt på traditionen med att ha en egen dag för barnen i juni; Barnens Dag.
Under 2022 fick vi även möjligheten att anordna julmarknad på Huberget – detta lockade mycket folk och gav mersmak.

När det gäller underhåll av byggnaderna har vi äntligen kunnat byta tak på Skolmuseet samt Lanthandeln. Till Skolmuseet ansökte vi om Bygdemedel från Länsstyrelsen och till Lanthandeln fick vi plåt skänkt av Ingrid Nilsson. Agges Bygg Fränsta och Stöde Bygg Göran Forsberg har gjort jobbet.

I början av 2022 drabbades vi av ett inbrottsförsök men inget blev stulet mer än nycklar som tur var. I samband med detta blev vi tvungna att byta ytterdörr på Snygg gården då den var i dåligt skick.
 Vi tog efter detta beslut att byta ut alla våra lås på berget till ett modernt låssystem som innebär mycket mindre nycklar i omlopp. Allt detta kostade oss en slant. Det känns nu tryggt med den investeringen. Vi har även uppdaterat all brandutrustning

Som ni alla kan se har året 2022 inneburit en hel del omkostnader och styrelsen vädjar till Er som kan, att vid inbetalningen av medlemsavgiften för 2023 att bidra med en extra slant som vi tacksamt tar emot!  Skriv gärna ”gåva” i meddelandefältet.
Medlemsavgiften är 150 kr per person. Familjeavgiften är 250 kr. Swisha gärna på 123 267 47 86 eller betala via bank på BG 5903-7432.

För att kunna informera er om kommande aktiviteter vänligen uppge er e-mailadress i samband med inbetalningen av medlemsavgiften. Då slipper vi den dyra portokostnaden.

År 2023 tar vi en paus med investeringar och renoveringar och ägnar tiden åt de traditionella evenemangen samt hoppas att ha caféet öppet i veckorna. Återkommer med programmet!

I vårdagarna har Hembygdsföreningen och Stöde skola planer på att genomföra gemensamma aktiviteter för eleverna med tema om äldre tiders hantverk och skola.

Styrelsen önskar Er ett bra år 2023 samt hälsar er välkomna till ”berget” i sommar!

Föreningen har alltid behov av frivilliga som kan hjälpa till vid våra aktiviteter. Känner du att du har tid och har intresse för hembygden är du välkommen att anmäla dig till oss. Mailadressen är [email protected] och vår telefon är 076-022 64 94

Vi ses i sommar!

Ulla Larsson