Söndagen d. 22 maj kl. 12-15 firar Stockholms-Näs Hembygdsförening 80 år. Musik- och sånggruppen Spelvilda uppträder. Det blir tipspromenad med priser. Det blir också kaffe och hembakat till jubileumspriser. Hembygdsfilmen visas i stora salen. Museérna hålls öppna. Guidad tur av hembygdsgården kl. 14 (gratis).

Stockholms-Näs hembygdsförening möjliggjordes och bildades 1942 genom att Herman Svenngård hade förvärvat en fattigstuga, som fanns intill kyrkan. Herman Svenngård var på sin tid en välkänd hembygdsforskare. Fattigstugan utgör idag den västra delen av nuvarande huvudbyggnad. Den östra delen byggdes till 1945 i samband med att fattigstugan restaurerades. Hembygdsföreningen fick på detta sätt möjlighet att arrangera större sammankomster i den utbyggda delen, nuvarande salen. Ett fletal byggnader har under åren flyttats och tillförts hembygdsföreningen. På fotot i i mitten syns Herman Svenngård tillsammans med Sven Beckman, föreningens första ordförande.

Stockholms-Näs Hembygdsförening

Skapad av: Anders Walldén (2022-05-16 21:47:29) Kontakta föreningen