Under flera år har Stockholms läns hembygdsförbund tillsammans med fyra medlemsföreningar arbetat med projektet Kulturarvsstigar i skärgården. Projektet finansierades av Riksantikvarieämbetet och har resulterat i bland annat informationsskyltar, röjda stigar, en vacker karta och en bok. Som avslutning har vi tagit fram fyra korta filmer som presenterar de medverkande föreningarna.

Första filmen handlar om Bygdemuseet Ornö Sockenstuga och Karin som berättar om Lervassastigen.

I film nummer två berättar Barbro Ottosson om livet på Runmarö och allt man kan göra där. Men vad är det egentligen för hemlighet som döljer sig i Silverträsk...?

Tredje filmen handlar om Ingarö, denna lättillgängliga pärla med massor att se och göra för både unga och gamla.

I fjärde och sista filmen berättar Birgitta Rapp från Södra Ljusterö kultur- och hembygdsförening om både hemskheter och trevligheter från en riktigt fin utsiktsplats.

Klicka på länkarna nedan så kan du titta på filmerna

Bygdemuseet Ornö Sockenstuga
Runmarö hembygdsförening