Läraren Siv Johansson berättar.

Detta var en ett-tvåa i Mjälnäs skola 1955

Det var inte lätt att få byta skola så ofta och det tänkte jag mycket på. Det var inte underligt, om det blev brister i kunskapsinhämtningen men tiderna var bra annorlunda, fast man inte tycker, att det var så länge sedan.

Lite historik: 1951 ägde den första kommunsammanslagningen rum. Stigtomta blev storkommun av att Bärbo,Halla och Nykyrka räknades dit. Det var många skolor som ingick. Skolväsendet organiserades om. Några skolor lades ner.

I Stigtomta skola undervisades inga småskolebarn. Barnen från Stigtomta med landsbygd samt Halla fick gå i Bärsta skola utom de som bodde i anslutning till macken och norr om Nykyrkavägen. De och Nykyrkabarnen fick åka till Mjälnäs. Jag bodde i Stigtomta, gick på ordinarie buss till Vrena vid macken tillsammans med barnen och plockade upp barn efter vägen. Sedan åkte vi hem med ordinarie buss. Det var därför jag skrev Stigtomta eller Nykyrka efter elevens namn, tyckte det var lite kuriosa. Eleverna hade en dag ledigt i veckan, ettorna onsdagar, tvåorna torsdagar. På så vis blev det grupptimmar. Ht. 1962 blev en tjänst ledig i Bärsta skola, jag började där, det var A-form och jag fick kollegor. Det finns mycket att berätta men det får räcka nu.

Källa:

Siv Johansson