Vallersta Krog, f d Stigtomta Församling

Image

Skylt uppsatt 2000-06-27 vid torpgrundsinventeringen.

Det som idag i folkmun kallas Vallersta krog var ursprungligen Vallersta hållstuga.
Den låg vid infarten till Vallersta gård/gästgiveri alldeles invid den gamla vägen mellan Stigtomta och Vrena. Husgrunden finns kvar och visar på en stuga med måtten ca 5 * 9 meter.
En hållstuga var till för kuskar och skjutskarlar att vistas i vid väntan på skjutsturer och övernattning. Ofta bestod den bara av ett större rum med öppen spis där man även kunde värma mat och dryck. Övrig inredning var bord och stolar mitt på golvet, några bänkar utmed väggarna och halmbritsar i hörnen där man kunde sova. Det fanns många knaggar längs väggarna för att hänga blöta kläder på tork.
Vidare fanns också ett hållstall där beredskapshästarna var då de inte var på bete i hållhagen. T ex år 1844 var gästgivaren vid Vallersta skyldig att själv hålla 4 hästar om dygnet i beredskap. Därtill fanns 38 hästar som reserv i närområdet vid behov. Rester av stallets grundstenar finns också kvar.

Image

Karta från 1871 som finns i privat ägo på Vallersta. Nr 1 är huvudbyggnad och gästgiveribyggnad. Nr 94 är Hållstugan med stallbyggnad.

Det var vanligt att det även blev viss krogverksamhet i hållstugorna. Och efter att skjutsverksamheten i mars 1876 flyttades till Kyrkbyn, Stigtomta, förblev Vallersta hållstuga istället en vanlig krog där man fortfarande stannade till.
Hållstugan byggdes troligen på 1820-talet och fanns åtminstone på plats 1830. Den flyttades 1885 och finns kvar som boningshus vid Valskog som ligger invid den gamla Bärbovägen, mitt emot avtagsvägen till Kisäng. Text och karta från Håkan Walletun, Vallersta

Notering av Mikael Wingren: Enligt husförhörslängden 1826-30 finner vi 1830 Anna Larsdotter där. I nästa husförhörslängd 1831-35 är Hållstugan bebodd av skomakare Carl Johan Westerberg, då gift med Anna Larsdotter, de var skrivna där 1831-33

Läs mer om Vallersta! Det finns också ett bildgalleri från vårt besök 20210801.

Källa:

Håkan Walletun

[email protected] (2021-08-31 09:45:38)

Stigtomta Hembygdsförening

Skapad av: (2020-05-29 19:01:49) Kontakta föreningen