Simonstorp, f d Stigtomta Församling

Image

Del av den häradsekonomiska kartan som visar området närmast Ängsäter med torpgrunderna.

Image

Simonstorp - Bilden är hämtad från Evert Wahlbergs uppgifter om Södermanlands regemente.

Soldattorp Nr 88 under Bärsta rote, Södermanlands Regementes Livkompani. Lars Persson är den första soldaten som är bosatt här. Han är antagen 1681 enligt generalmönsterrullorna. I hfl är den första namngivna soldaten Jonas Holmberg som bor där med hustru Ingrid Olofsdotter och sex barn.  Här har under åren tjänstgjort soldater, korpraler och från 1833 trumslagare. Efternamnen som förekom var Bärholm, Julbom, Hjelte, Engren, Österberg, Ehn, Trygg, From.

Image

Sanna hed. Gustaf Hallgren, Johan Bratt och Knut Eriksson. Tre bröder födda på Sandgölet i Stigtomta alla tre blev soldater. Här samlade vi Sanna Hed nära Kumla där grenadjärerna hade sina övningar. foto ca 1950

Den siste soldaten hette Knut Eriksson och var född 1875 på Sandgölet (idag där Stigtomta skrot finns) hans yngre bror Gustaf var grenadjär vid Rostorp och yngste brodern Johan Bratt var grenadjär vid Blacksta soldattorp i Bergshammar.

Noteringar från Torpinventeringen: Torpet finns med husförhörslängden från 1726. Byggnaden och grunden bortförd på 1940-talet. Barnen Anna-Lisa och Ulla gick på 30-40-talet i skolan. Torpskylt uppsatt 1994-09-10. Skylten sitter vid skogskanten, men stugan låg ute på fältet.

Husförhörslängder, avskrift fel kan förekomma

För mer info klicka på Husförhör och Wahlbergs förteckning samt soldatlista.

Tillbaka till soldatorplistan.

Källa:

www.lenaw.se

[email protected] (2021-06-20 12:21:27)

Stigtomta Hembygdsförening

Skapad av: (2020-05-20 19:51:13) Kontakta föreningen