Oxelgården, f d Stigtomta församling

Image

Bilden är ur Andréns fotosamling och visar siste brukaren Johansson med familj omkring 1910. Johansson gjorde också dagsverken på Tistad och var även ringare i kyrkan.Oxelgården är nu riven. Gården tillhörde tidigare Tistad. Klicka på bilden!

Torpinventeringen: Skylt uppsatt 2002-05-11.
Oxelgården låg helt nära landsvägen på norra sidan mitt för den gamla allén upp till prästgården. Brandstationen, nuvarande bilverkstaden, ligger i dag omedelbart väster om den plats där mangårdsbyggnaden låg. Det var ett torp under Tista-godset och omfattade åtskilliga tunnland mark. Fastighetsbeteckningen Oxelgården 1:xx gäller för alla fastigheterna i området Nykyrkavägen-Skolvägen-Klockarvägen-Oxelvägen till och med skolan.
Elof Andrén nämner i sin bok "En Sörmlandsbygds Historia" att kyrkoherden Magnus Petri 1610 flyttade till Oxelgården vid allmänna vägen, "när han för hög ålders skull slutade sin prästgärning". Torpet, arrende under Tista, var egen brukningsenhet fram till början på 1900-talet då det lades till Kyrkbyn. Ladugården revs förmodligen 1942 när brandstationen byggdes. Mangårds-byggnaden fanns kvar till början på 1960-talet då den revs i samband med att riksväg 52 byggdes om. Sist boende var skomakare Berggren med sönerna Per-Erik och Bernhard, mera kända som Perka och Klåparn.

Oxelgården byggdes av överstelöjtnant Hoppe i samband med eller efter att han byggt Tistad slott 1762-1767. Hoppe fick torpet till disposition. Torpet Oxelgården var i början av 1600-talet även boställe för emeritiepräst och även för prästänkor. Läs om Oxelgården från samhällsvandringen 2011.

Läs Britta Falkeborns berättelse skriven i juli 1961. Hur såg samhället ut under denna omvandlande tid?

Image

Karta från 1919 som visar avstyckade tomter från Oxelgården. Klicka på fotot!

m = Oxelgården. k = Marieberg varav senare avstyckat till brandstationen.  h = Hvilan eller Lindgården. e = Emeliero eller Skräddargården.  d = Tomteboda. g = Fridsklippan eller NTO.

Källa:

Torpinventeringen

[email protected] (2022-01-18 21:52:09)

Stigtomta Hembygdsförening

Skapad av: Eva Sandström (2014-06-22 12:23:12) Kontakta föreningen