Gruppbild PRO 1970-tal

Identifiering av personer PRO träff på 1970-talet. Kanske inte bara Stigtomtabor. Av nedanstående bilder framgår vad vi hittills fått fram. Vi tar tacksamt emot mer info om ni har! / Mikael Wingren.

Image

Fotot skänkt av Inez Johansson till PRO år 2002. Fotot finns i det västra huset Klockarbol där PRO hade sina möten.

Delfoto A.
Sittande på längst fram från vänster: Martin Johansson, Inez Johansson (de bodde i banvaktsstuga 8 vid Jordbro), och Magda Gelin. Paret Gelin bodde på Tengsta tidigare. 1965 flyttade till en lägenhet i Klockarbol. Maken Sven dog 1966 men Magda bodde kvar till sin död 1979.
Rad 2 stående från vänster:  4 e Helge Karlsson Listorp, nr 6 Teodor Andersson, nr 7 Gösta Andersson nr 8 Karin Gullström

Delfoto B.
Sittande längst fram från vänster:  nr2 Edvin Andersson bror till Gösta Andersson på foto A.
Rad 2 stående från vänster: nr 3 Algot Johansson Adamsdal, Algot är pappa till Elvy i Löten. Nr 4 Agnes Eriksson Kalle Parks fru.

Delfoto C.
Sittande på scenen från vänster: Tore Källman, Dam i vitt, Elvira Karlsson med make "smed-Ivar" Karlsson
Stående på scenen från vänster: Bengt Bergman, Harry Andersson, nr 4 Per-Arne Lundholm Fäbrov 18, nr 6 Ester Karlsson Skogstorp.

Delfoto D.
Sittande på scenen från vänster:
Stående på scenen från vänster: nr 2 Einar Karlsson? nr 4 Adelia Gustafsson Hallav 5, nr 7 Edit Spångberg, nr 8 Gustaf Spångberg, målarmästare, nr 9 Greta Sjöberg på Löfhagen ”lilla Greta”.

Noteringar:

Siv Johansson:Tyvärr kan jag inte känna igen någon. Möjligen sittande på scenen fr. v. nr. 4 "smed-Ivar" tror han hette Ivar Karlsson eller Eriksson, till vänster om honom hans fru, minns inte namnet. De bodde på Bärbovägen. Gissar att fotot är taget vid någon större PRO sammankomst ev på Träffen.

Hälsningar Siv.

Larsson f. Sjöberg, Greta Anna Elisabet, Född 8/7 1904 Död 17/4 1987. Nykyrkav 14, 610 55  Stigtomta. Änka (10/6 1955).

Make Larsson, Johan Arvid Född 10/2 1872 Död 10/6 1955 Lövhagen

Maud Ekdahl:

Känner igen flera personer men kommer tyvärr inte på namnen. Några år jag dock säker på.

Delfoto A, stående som nr 6 från vänster är Teodor Andersson, han bodde vi Nölsta hos sin dotter och måg, Elvy och Birger Fredriksson, Birger var bror till min mamma Aina Broman. Elvy fyllde 100 år 2019 och bodde då i en av de röda stugorna vid Parkudden, avled senare samma år. Teodor bodde senare även i Stigtomta.

Efter Teodor som nr 7 står Gösta Andersson, han bodde vid Björka Frälsegård tillsammans med två bröder.

På delfoto B sitter Göstas bror Edvin Andersson längst fram som nr 2 från vänster.

Dessa två bröder var biodlare, så även tidigare namngivne Teodor, de besökte ofta min pappa Nils Broman som också var biodlare.

På delfoto B skulle jag vilja säga att det är Agnes Eriksson, ”Kalle Parks” fru, som står längst bak som nr 4.

På delfoto D tror jag att nr 8 stående kan vara Gustaf Spångberg, målare, och som nr 7 hans fru, kan ha fel?

Känner också igen Tore Källman och Viran (Elvira) och ”smed-Ivar Karlsson, vilka redan namngivits.

[email protected] (2022-08-06 11:29:58)

Stigtomta Hembygdsförening

Skapad av: Mikael Wingren (2022-08-06 11:24:53) Kontakta föreningen