Om oss

Utforska platsen och sök bland Stigtomtas många bilder och dokument om gårdar och torp mm. Innan du trycker på "Sök" markera rutan "Sök bara i Stigtomta Hembygdsförenings material". Vår huvudsakliga uppgift är att samla in uppgifter om människor, gårdar, torp, verksamheter, föreningar, skolor och fornminnen. Som släkt- och hembygdsforskare kan du ha nytta av Bygdeband.

Med öppen sökning hittar du berättelser om vanliga människors märkvärdiga liv med över en miljon platser, personer, bilder och dokument. Bakom materialet står ca 620 hembygdsföreningar och deras engagerade medlemmar.

Föreningen omfattar de gamla församlingarna Stigtomta, Bärbo, Nykyrka och Halla. De ligger nordväst om Nyköping vid sjöarna Långhalsen, Hallbosjön och Yngaren. Numera finns vi som Stigtomta distrikt i Bygdeband.
För att kunna särskilja gårdar eller torp med samma namn, hänvisar vi i vårt material till de gamla församlingarna. Exempelvis Nystugan som finns fyra stycken. För släktforskare är det också en hjälp med de gamla församlingarna (soknar) då kyrkoarkiven är uppbyggda utifrån dem.

Ortnamnet Stigtomta syftar på platsen där stigarna möts, det symboliseras i vår logga.

Stigtomtaortens hembygdsförening bildades 1978 och har genom åren haft en aktiv och skiftande verksamhet.
Från och med årsmötet 2018 är vårt namn Stigtomta hembygdsförening. Här hittar du historik.

Läs gärna Föreningens stadgar.

Kontakta oss

 Ordf. Margareta Granat, Bråvallav 11, 61172 Stigtomta. Kassör Eva Sandström, Krukmakarg 5, 61138 Nyköping
 Klockarbol, 61197 Stigtomta
 076-1355137 (Margareta) 076-0342080 (Eva)[email protected]