Om oss

Stångenäs hembygdsförening bildades 1963 och är en allmännyttig, ideell förening som är partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningens verksamhetsområde utgörs av Bro och Brastads socknar. Hembygdsrörelsens ändamål är att vårda och synliggöra hembygdens kultur och miljö så att den blir en naturlig grund för ett gott liv.

Bildandet tillkom vid en sammankomst med Bro Föreläsningsförening varvid en interimsstyrelse utsågs bestående av: Ernst Staxäng, Rudolf Nyström, Carl Jonsson, Emil Wallin, Karl Axberg, Gunnar Johansson och Bertil Carlsson.

1965 fick föreningen disponera den gamla Prästgården i Bro, som är byggd 1705, i denna förvaras nu ca 1600 föremål, samtliga registrerade, fotograferade, märkta och införda i dataregister.

1991 övertog föreningen fastighet och inventarier efter författaren och hembygdsforskaren Sven Rydstrand. Huset är uppfört 1877, vi har senare uppfört några byggnader där samt köpt till ett angränsande markområde på ca 2000 m2 att användas som parkeringsplats. Detta är nu vår hembygdsgård.

Föreningen ger varje år ut en almanacka med gamla bilder, vidare har föreningen givit ut en dialektbok samt andra skrifter.

Vi har en stor samling av fotografier, ca 1700 porträttbilder från Systrarna Hedbergs Fotoatalje i Lysekil och ca 8000 allmänna bilder från vårt område. Samtliga är överförda till riktiga foton och är digitaliserade som besökare kan beskåda i Hembygdsgården och även beställa kopior eller få digitalt.

Föreningen har för närvarande ca 350 medlemmar.