Sparrsätra-Breds Hembygdsförening tog för 7:e året i rad emot Anders Wärns veterantraktorparad. Klockan 14.00 kunde man höra ett dovt muller när kortegen närmade sig österifrån och svängde in på den nyslagna ängen nedanför hembygdsgården och ställde upp sig på linje.

Det var 30 traktorer som kom, dock var 6 stycken lastade på trailer. Kortegen utgick som vanligt från Ljung i Vårfrukyrka med en samlingspunkt i Kil för att inkludera traktorer som kom från andra håll. Varje traktor fick köra ett ärevarv framför publiken medan Anders kunnigt presenterade både traktor och förare.

Speciellt i år var att, som rubriken indikerar, det var USAs nationaldag, 4:e juli. Det fanns sex deltagande traktorer med som är tillverkade i USA. Dessa hade försetts med en USA-flagga på motorhuven. Bilden visar en Case modell C, tillverkad i Wisconsin 1937. Den är hemmahörande i Bred. Varför den måste åka på en trailer framgår av bilden. Man får inte köra med järnhjul på landsväg.

Hela evenemanget hölls utomhus med iakttagande av pandemireglerna. Vi hade burit ner bord och stolar från hembygdsgården och placerat borden med 2,5 meters lucka längs ängskanten där det var ljuvlig skugga och lätt svalkande vind i den 27-gradiga värmen. Hamburgare och dryck erbjöds till försäljning. Ingen trängsel förekom och även brandskyddet var säkrat genom att en kontainer med en kubikmeter vatten fanns invid grillplatsen.

Det hela blev mycket uppskattat och välbesökt. Vi från Hembygdsföreningen hoppas den här traditionen kan hållas levande. Sort tack till alla medverkande.

Lars Torsner, ordförande

Sparrsätra-Breds Hembygdsförening