Spannarp

Spannarp är beläget i Ängelholmstraktens öppna odlingslandskap. En bokskogsklädd kulle, Härninge backe, avbryter de vidsträckta fälten i områdets sydöstra del. Moränkullen höjer sig 65 meter över havet och täcks till stora delar av lövskog. Byn Spannarp har fått sitt namn från Spannarps säteri.

Landskapet kring säteriet dominerades länge av åker, fälad samt skogsmark. Faktiskt ända fram till 1875 då det anlades en station längs järnvägen mellan Åstorp och Ängelholm. Kring stationen växte större delen av den by upp som vi kan se idag. Byn som sådan är således förhållandevis ung, och har växt fram på ursprungsbyn Härninges marker. Det mesta av dagens bebyggelse finns på mark som varit tillhörande lantegendomarna (hemman) Härninge 1 och 6.

Tidigare namnformer för det nutida Spannarp har varit Spanderup och Spandorp. Att -orp och -arp kommer av -orp, som betyder nybygge/utflyttad gård, är välkänt. Ortnamnsforskare anser att förleden antingen kommer från ett gammalt danskt förnamn Spanne, eller syftar på en spanntröskare, en person som tröskar säd mot vissa spannar därav i ersättning.

Under byns "glansdagar", fanns det två lanthandlare, bensinmack, smedja, café samt postkontor. Tågen stannade och man kunde via järnväg ta sig både norrut och söderut. Idag finns inget av detta kvar. Den sista lanthandeln (Siv Anderssons) stängde för gott våren 1997.

Spannarpsortens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-06-02 12:48:22) Kontakta föreningen
Ändrad av: Spannarpsortens Hembygdsförening (2021-07-07 16:19:28) Kontakta föreningen