Gamla skolan och fattighuset

SKOLAN

Då folkskolestadgan kom 1842 gav det en extra tyngd åt skolmästarens krav på en bättre undervisningsmiljö. Varje socken fick order om att inom fem år bygga ett skolhus. Det var vid byggandet av detta skolhus som fattigstugan blev ett tvåvåningshus. Av protokollet från visitationen den 6 september 1849 omtalas att skolhuset är av furubåle med rappade och kalkade väggar och byggt ovanpå fattighusets murar och således under samma tak. Skolans undervisning bedrevs under Lancasters metod. Skolsalen beräknades kunna hysa 90 skolbarn.

FATTIGSTUGAN

Redan 1801, den 6 september, konstaterade man på sockenstämman i Norra Mellby att församlingens fattighus var i sådant tillstånd att ej längre fyllde sitt ändamål. Därför ansågs det vara nödvändigt att bygga ett nytt hus för de fattigas härbärge. Men först den 21 januari 1815 beslöts vid förnyad överläggning att ett nytt fattighus skulle byggas. År 1816 stod den nya fattighusbyggnaden färdig, vilken hade förutom två rum för sex av sockens mest behövande, även innehöll rum för en blivande skolmästare.

Fattigstugan användes i 84 år (1816-1900) varefter verksamheten flyttades till Sandåkra.

Beskrivning: Skolmuseet med fattigstuga belägen i bottenvåningens högra sida

Beskrivning: Skolmuseet

Beskrivning: interiör fattigstugan

Beskrivning: Interiör fattigstugan