Tjugondag jul, dansades julen ut.

Årets första stora aktivitet i Södra Vings hembygdsförening är att uppmärksamma och föra traditionen om Tjugondag jul vidare. Föreningen gör det genom att bland annat bjuda in elever och lärare från år 2 vid Hökerums skola till hembygdsgården Bogastugan och under några timmar bjuda på olika aktiviteter.
Fredagen den 13 januari, strax före kl 9 anlände med buss från Hökerums skola ca 40 förväntansfulla elever med lärare.
Roligt också att en del föräldrar med syskon kom för att delta.

Inledningsvis hälsade föreningens Gun Samuelsson alla välkomna och berättade om traditionen med Tjugondag jul. Traditionen är gammal och har firats under många hundra år i vårt samhälle. Denna dag, tjugo dagar efter jul, avslutades julfirandet och julen dansades ut.

Efter välkomnandet tog dansen vid och alla fick dansa och sjunga kring den kring den ljusförsedda utejulgranen under fin ledning av Bodil Halvarsson. Dansen avslutades med långdans och rungande raketjubel.

Inne i Bogastugan bjöds på fika med bland annat hembakta kanelbullar. Mums!

Besökarna delades därefter upp i grupper inför tre olika aktiviteter.

Smedjan var igång och där kunde barnen under professionell ledning pröva på att smida på glödhett järn. I vagnboden visades med hjälp av både äldre och nyare bruksföremål olika moment i mjölkens hantering från ko till färdig konsumtionsmjölk och med möjlighet till provsmakning av mjölk och ost.
Därutöver erbjöds intresserade att få veta mer om föreningens tändkulemotor, dåtidens motor.
Inne i Bogastugan och på dess vind berättades bla om hur man levde och bodde förr, utan elektricitet och vatten inomhus, var luffaren fick ligga när denne kom på besök och hur man kunde skydda sig mot löss.

Besöket avslutades med att föreningens Tomtemor delade ut gottepåsar till var och en, julgranen släcktes ner och julens firande fick ett traditionellt avslut.

Tack alla som medverkade och deltog i denna avslappnade och trivsamma julavslutning med intresserade elever och lärare från år 2 vid Hökerums skola.

Nedtecknat av Ingrid Öhlund

För fler bilder tryck HÄR