Berättarkväll 10 november
Det blev en kväll i en välbesökt Equmeniakyrka med mycket minnen och nostalgi när några av alla företagen i Hökerum presenterades.
Kvällen startade med att Alf Kihlén berättade om Hökerums brandförsvars historia. Del blev en resa från 40-talet till idag med de med och motgångar som betytt mycket för bygden.
Efter denna historik var det dags för nästa. Björn Nilsson, som är sonson till Olof Nilsson, som var grundare till Nilssons trä tog sig an berättelsen om sågverket i Hökerum.
Med start i Dumbäcken på 40-talet till att det blev Nilssons trä och sedermera övertogs av Södra Skogsägarna innan det lades ner 1987, då verksamheten flyttades. Björn tog oss med på en resa genom företagets storhetstid i bygden med ca 50 anställda. Sågen var då den största arbetsgivaren i vår bygd.
Björns pappa Rolf fortsatte att leda företaget. Björn var uppväxt med sågen och tillbringade mycket av sin fritid här. Senare blev det även hans första arbetsplats.Det blev härliga historier och kommentarer kring de bilder som berättade mycket om de som hade haft sågen som arbetsplats.
Sedan ar det dags för Alf Kihlén att återta mikrofonen för att berätta om Kihléns konfektions historia från start till dagens verksamhet: Det var Alfs pappa som startade verksamheten, som övertogs av sönerna Alf och Ebbe vilka drev fabriken tillsammans: Det blev efter några år med svåra tider för textilbranschen så att  Mona Kihlén tog över Ebbes plats och tillsammans med Alf drev företaget vidare: Detta blev en nystart för verksamheten med nya och stabila kunder som ryggrad i fabrikens utveckling. En av de störta händelserna var att företaget fick sy kläderna till Svenska OS-truppen i Barcelona 1992.Ett stort och avgörande beslut för Kihléns konfektion var när man beslutade att ta över Liturgisk utrustning, och sy både inredning till kyrkor och kläder till präster och diakoner.
Då hade dottern Camilla Stomberg och Jerker Liden tagit över verksamheten och Camilla pratade inspirerande om hur denna verksamhet växt och om viktiga och fina uppdrag som detta fört med sig.
Kvällen avslutades med Karl-Arne Karlsson tog oss med i plastindustrins verksamheter i Hökerum.
Det började med pappa Arnes verksamhet som bagare till att han startade en plastfabrik till samman med Inge Nordin. Efter ett tag delade de på sig och det utmynnade i två plastföretag som växte till fem efter att Arno Haltun dragit igång sin plastfabrik. Så småningom har det av olika anledningar idag blivit två stabila företag, Akå-Plast & Elast AB som drivs av Jens-Olof Karlsson och Peo Magnusson, samt Enitor Plast AB som drivs av Karl-Arne Karlsson och Magnus Nyman.
En gemensamt stor händelse var när företagen skulle tillverka bågar till 20 miljoner visir i början av pandemin.
Magnus Nyman berättade om hur arbetet gick till och att från midsommar till sista september 2019 skulle genomföra detta arbete: En härlig historia som fick avsluta denna intressanta kväll där ca 75 personer lyssnat och tagit del av många härliga anekdoter och historier om företagens verksamheter i Hökerum.

För fler bilder tryck HÄR

Alf i Härna, Nils-Gunnar Nilsson, Henry Asp