Frågetävlingen 21 september

Äntligen efter ett års uppehåll på grund av pandemin kunde Södra Vings hembygdsförening åter genomföra föreningskampen i frågesport mellan bygdens föreningar

Lagen som tävlade var: Svenska kyrkan Södra Ving, LRF, Hökerums samhällsförening, Varnums samhällsförening, Härna Lawn Tennis Club, Equmeniakyrkan och SPF Hökerum.
Inför en mångtalig publik gnuggades geniknölarna i en härlig blandning av kluriga frågor, under ledning av Anders Samuelsson.

Svenska kyrkans lag tog tidigt ledningen en ledning som hängde på en skör tråd med flera av lagen strax efter. Lagen följdes åt och vid paus var det lika mellan två lag, Svenska kyrkan och Hökerums Samhällsförening.

Till pausen hade serveringsgruppen ordnat med goda smörgåsar och hembakad kaka. I denna paus fick Svenska kyrkans nya präst Åsa Jockisch samt Eumeniakyrkans nya pastor Eva Joelsson möjlighet att presentera sig.

Efter pausen drog frågetävlingen igång igen, då de sista 7 av 14 frågor skulle besvaras.  Lagen följdes åt och det var jämnt och hårt. Det pendlade mellan lagen och efter sista frågan var dött lopp mellan Svenska kyrkans lag och laget från Härna tennisklubb där båda hade 9 poäng.  Skiljefrågor fick avgöra vinnare av årets frågetävling, där Svenska kyrkan till slut stod som segrare efter två utslagsfrågor. I laget ingick Åsa Jockisch, Bengt Merhamre och Kurt Tisell. Det skiljde bara två poäng mellan alla lagen efter 14 frågor vilket tyder på en hård och jämn match.

Domartrion bestod av Anders Pettersson, Konrad Samuelsson med Jan-Erik Magnusson som bisittare och Anders Nyström som skötte resultatredovisningen.

Resultat.
1. Svenska Kyrkan 11 poäng efter skiljefrågor