Om oss

Södra Hestra hembygdsförening bildades 1950. Initiativet togs sedan några hembygdsintresserade under år 1949 låtit flytta de gamla 1700-talsbyggnaderna från Hultalyckan till deras nuvarande plats i den vackra skogsbacken på Södra Hestra prästgårds ägor.

Styrelsens medlemmar 2019: Mats Johansson, Sven-Göran Fransson, Urban Jonsson, Jörgen Gustavsson, Helena Gullberg , Carolin Bokfors, Gunnar Grönbech Jensen, Leif Petersson, Helén Holmgren, Barbro Gustavsson  och Camilla Johansson. Ingbritt Fransson saknas på bilden.

Om Hembygdsparken

Hembygdsstugan och loftsboden

Hembygdsstugan till vänster, även kallad Hultalyckastugan, fanns ursprungligen på Hultalyckan i Södra Hestra och var bebodd fram till början av 1940-talet. År 1949 flyttades 1700-talsbyggnaden till nuvarande plats av några hembygdsintresserade och året därpå 1950 startades Södra Hestra Hembygdsförening. Stugan inreddes stiltroget, bland annat med en målning utförd av Alfred Theorin i Bröttjaryd.

Loftsboden till höger i bild kommer även denna från Hultalyckan och flyttades till platsen samtidigt som hembygdsstugan. Nedervåningen används till förvaring av många äldre redskap och på andra våningen finns en inredd "pigkammare".

Sommarladugården

Vid föreningens start skänkte Adolf Johansson i Bro denna sommarbod som ligger i bakgrunden på bilden nedan.

"Jätten"

I parken finns även en "Jätte" som var en sten- & stubbrytare som uppfanns av Johannes Bengtsson i Bro. Denna fanns att få i flera storlekar och tillverkades här i socknen. Se avsnitt "Jätten" i Bro.

Ladugården

1996 flyttades en ladugård till hembydsparken som fram till dess stått på Hansatorpet. Sticketaket var i så dåligt skick att medlemmarna samlade ihop material till ett nytt tak från andra ladugårdar. Fasaden är grå som förr i tiden och är målad på gammalt vis med järnvitriol och vatten. Ett fint gammalt byggnadshantverk med skrädda bjälkar. I byggnaden inryms idag ett arkiv och där finns även plats för sammankomst vid regninga dagar.

Linbastan

Denna byggnad (lilla byggnaden i bakgrunden nedan) flyttades till hembygdsparken 1975 och den hade då tidigare stått i Prippebo. Den eldades och användes för linbrytning 1994 men används även idag i samband med den linodlingskurs som finns att läsa om under pågående aktiviteter.