Handla hos Södermöre Hembygdsförenng

Södermöre Hembygdsförening säljer Södermörekrönikan, som utkommer varje år sedan foreningens 40-årsjbileum 1987. Det är en hembygdskrönika med berättelser från våra fyra socknar: Aby, Hagby, Halltorp och Voxtorp.

Årets (2020) krönika är den 34. årgången. Under de första 10-12 åren skrevs all text ut på maskin, sida för sida och bilder klistrades in. Detta massproducerades på tryckeri där de olika bladen sedan plockades ihop till en bok.
Sedan kom datorernas tid som med sina oanade möjligheter förändrade såväl redigeringsarbete som den fortstta hanteringen.
Under de första 18 åren, den arbetsamma tiden, var Hans Johansson redaktör, därefter har funktionen delats av Lars Larsson och Jürgen Benthien, efterhand med Kertin Carlsson som rutinerad korrekturläsare.

Årets krönika  kostar 140:-och kan köpas hos Allans Livs i Vassmolösa eller hos Hagby Bil. Den kan också köpas vid föreningens aktiviteter eller beställas hos Lars Larsson, tel.0480-445010.  E-post: [email protected]

Vi har även sammanställt en bok med dikter av Gustav Törnblad; boken har 87 sidor och kostar 60 kr. De tre videofilmer från Södermöre vi tidigare har sålt, har vi nu fört över till fyra DVD-album, två dubbla album och två enkla.  Samlat pris för hela packen är 350:-  medan ett dubbelalbum kostar 180:- och ett enkelt kostar 120:-

Södermöre Hembygdsförening

Skapad av: (2014-03-13 12:26:32) Kontakta föreningen