Turism i hembygderna

Under 2012 har en arbetsgrupp varit aktiv och arbetat fram en lathund för hembygdsföreningar som vill satsa på Hembygdsturism.

Lathunden finns i denna länk till en PDF och att läsa nedan på denna sida.

KGZ FougstedtFotograf: KGZ Fougstedt___________________________________________________________________

Lathund för Hembygdsföreningar i Södermanland, som vill satsa mer på turism.

 

Förslag på hur man kan gå tillväga, vad skall man tänka på, vilka skall man vända sig till, vad kan vår förening erbjuda.

Några punkter som man bör tänka över:

 

–          Marknadsföring

–          Upplevelser

–          Transport och guider

–          Äta

–          Tillgänglighet och toaletter

–          Handla

Marknadsföring

Gör en broschyr som presenterar vad man kan erbjuda. Den skall vara trovärdig. Lämna broschyren till Turistbyråer, bussbolag, företag, föreningar, skolor och researrangörer. I broschyren skall priser framgå samt aktuell kontaktperson. Föreslå ett paketpris som researrangören tar ut. Ta betalt!

Hur en turistsatsning kan bli en framgång också ekonomiskt. Satsningen kan generera nya medlemmar.

 

Upplevelser

Vad har vår förening och kanske tillsammans med andra föreningar och arrangörer, att visa upp som är unikt? Tänk på att kontakta föreningar i kretsen, som man kan arbeta med.

Transporter

Bussbolag eller egna bilar. Finns parkeringsplatser? En guide som bemöter gästerna på ett trevligt sätt. Alla skall ses.

Äta

Vad kan vi erbjuda? Cateringlunch och/eller fika med bröd.

Tillgänglighet

Informera i broschyren om utrustning för handikappade, som ramper för rullator, rullstol och toaletter.

Handla

I paketet/förslaget kan man lägga till en egen eller en när belägen shopping. Det har visat sig vara mycket populärt.

Detta underlag har nedtecknats av kommittén för ökad turism i vårt Södermanland.

Bernt Jonsson, Fogdön, Lars Johansson, Näshulta, Leif Jacobsson, Malmköping och Cecilia Indebetou Lennartsson, Östra Vingåker.

Januari 2012