Söderfors Hembygdsförening Välkommen till Söderfors Bruk

Foto Torsten Lundin

Söderfors Hembygdsförening program 2020

Välkommen till Söderfors Bruk

Det var bergsmannen Claes Depken, adlad Anckarström, som 1676 fick uppdraget att anlägga ett järnbruk med ensamrätt att smida skeppsankare till Svenska örlogsflottan. Söderfors har genom åren varit en viktig del av landets historia och är fortfarande ett levande samhälle. Bruket är ett statligt byggnadsminne med vita bruksgator, kyrka, herrgård, engelsk park med grekiskt tempel och dubbelankare.

Hembygdsgården

Används för Hembygdsföreningen sammankomster och för uthyrning till privatpersoner och föreningar. För bokning kontakta Marianne Hedlund, tel 0293-312 54, 070-356 48 39

Gammelgården

Är en inredd smedstuga i 1800-talsstil som visas för besökare. För bokning kontakta guideansvarige Gunnar Thollander, tel 0293-307 49 .

Ankarsmedjan

Den mindre av brukets två ankarsmedjor finns bevarad. Den uppfördes 1786 och ankarsmide pågick till 1883. Smedjan fungerar idag som museum. Här visas bildspelet ”Järnarvet”.

Enkehuset

Byggdes 1776 på initiativ av Anna Johanna Grill d.ä. Huset var en social satsning för brukets änkor. I två rum visas hur änkorna bodde under olika tidsperioder.  Där finns också en samlingslokal samt lediga kontorsrum att hyra. Marianne Hedlund svarar för uthyrning av samlingslokalen. Enkehuset visas efter överenskommelse.

Bagarstugan

I bagarstugan vid församlingshemmet bakas Söderforsbröd till försäljning vid Nationaldagen och Öppet hus i advent. Föreningen har även arrangerat bakkurser. Bagarstugan hyrs också ut till privatpersoner som vill baka eget bröd. Marianne Hedlund sköter uthyrningen.

Vävstugan

Föreningens vävstuga är inrymd i Bruksskolans lokaler. Kontaktpersoner är Pia Eriksson, Marianne Jensen och Inga Warodell.  Söderforslöpare vävd i vävstugan och designad av Eva Olsson.
Vill du köpa en löpare eller är du intresserad av att väva -
kontakta Pia Eriksson, tel 070 - 595 13 35.

Bruket is a state building building with white bridge, church, manor house, English park with Greek temple and double anchor

Se också vår hemsida www.hembygd.se/soderfors/