Klicka här för att se bildspel!    Klicka här för att se film!

Armand Hallberg som också verkade under pseudonymen Peter Bergsten var en målare med anknytning till Västra Åkärr. Platsen var hans fasta punkt i tillvaron och det var där han var skriven vid sin bortgång den 3 augusti 1965.  Han var född den 12 sept. 1882 och uppnådde således en ålder av 82 år. Under sin levnad ägnade han sig åt konsten och livnärde sig till stor del på s.k. ”gåramålningar” men även andra motiv förekommer flitigt. Han lär ha utbildat sig på konstakademier i Frankrike, Holland och Tyskland.
Det torde finnas många tavlor som Armand efterlämnade i socknarna i vår hemtrakt.  År 1980 hade vår grannförening en utställning med inte mindre än 81 tavlor och ett antal intervjuer.

Vi har nu samlat en del av denna kulturskatt i form av bilder. Men finns det fler tavlor av denne konstnär med motiv med anknytning till våra trakter i era gömmor så sänd gärna en bild så vi kan göra en digital utställning här på hemsidan. Detta som ett minne av en konstnär som efterlämnade en bildskatt av vårt lokala bebyggda kulturarv.

Skicka bilden till Sten Karlsson [email protected] eller ring honom på 070-6234235

Här finns ett bildspel av vad som hittills samlats in. Klicka här!

Film om Armand Hallberg. Klicka här!

Snavlunda Hembygdsförening

Skapad av: Conny Sandberg (2020-12-28 16:34:13) Kontakta föreningen