Ladugårdstaket

Takbeklädnaden på ladugården vid hembygdsgården i Snavlunda bestod tidigare av eternitplattor. Dessa var troligen billiga och enkla att lägga när det begav sig. Tyvärr håller de inte i evighet och så var nu fallet med detta tak. I eternit finns ju som bekant asbest vilket gjorde ett takbyte dyrt och omständigt. Många försök hade tidigare gjorts med olika bidragsansökningar utan att lyckas. Hembygdsföreningens årsmöten har uttryckt önskemål att om möjligt få vara kvar i ladugårdsbyggnaden. Att lösa detta med begränsade medel var svårt.

Ett stort arbete lades 2016 ner på en ansökan om projektstöd för att byta ut det trasiga eternittaket. Hembygdsföreningen blev beviljad detta bidrag 2017 och arbetet med takbytet blev gjort under året. Nu är byggnaden tryggad för framtiden och föreningen har en stor och bra lokal till sitt förfogande.

Projektstödet kom från Landsbygdsprogrammet som delvis finansieras av pengar från den Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Estrid Esbjörnsons rapport om ladugårdstaket hittar du här

Snavlunda Hembygdsförening

Skapad av: (2017-03-02 12:10:12) Kontakta föreningen