Årsberättelse för Skövde Hembygdsförening verksamhetsåret 2022.

Styrelsens ledamöter under verksamhetsåret:

Lisbeth Åkerstedt ordförande, Ulf Hertzman kassör, Manne Ryttman sekreterare, Sture Johansson, Gunilla Ceder, Linda Eilertsen, Carola Ericsson

Föreningens medlemsantal i februari 2023 är 137.  Medlemsavgiften 200 kr/hushåll

Under verksamhetsåret har sju styrelsemöten genomförts.

Skövde Hembygdsförening har under året haft nära samarbete med Skövde stadsmuseum och Studieförbundet Vuxenskolan.

Hembygdsföreningen har givit ekonomiskt stöd till Kultutarbetarcentrums (KAC)

”Kultur på innergården – sommarens kulturarrangemang” som är välbesökt hela sommaren.

Skövde Hembygdsförening finns på Facebook och hemsidan www.hembygd.se /skovde där alla aktiviteter annonseras liksom i SLA ”Föreningsnytt Skövde”

Aktiviteter som erbjudits alla medlemmar och genomförts 2022:

• 15 mars lyssnade vi på deckarförfattaren Kristina Appelqvist, som berättade om sitt författarskap och senaste bokutgivningen.
  • 19 april besöktes Värsås bibliotek och träffade biblioteksföreståndare Yvonne Eriksen som på ett lättsamt och inspirerande sätt gav boktips och berättade om hur biblioteksverksamheten kan ha stor betydelse i ett litet samhälle.
  • 23 maj välkomnades föreningen till Kata Gård i Varnhem. Vi guidades av mycket inspirerande och kompetent personal från Västergötlands museum.
  • 29 juni bjöd Tomas Olausson, museipedagog från Skövde stadsmuseum, på spännande historisk stadsvandring i centrala Skövde
  • 6 juli stadsvandring igen i centrala Skövde. Denna gång leddes vandringen av Linnea Lundell, Museipedagog Skövde stadsmuseum, som på ett mycket förtjänstfullt sätt berättade Skövdes historia och byggnader.
  • 26 november deltog föreningen i Kultutfabrikens adventsfirande. Styrelsemedlemmar berättade om Skövde Hembygdsförening och delade ut ”Skövde förr och nu”

Skövde 20 februari 2023

Skövde Hembygdsförening