Katrineholm 2013-04-16

Ett roligt minne

När jag besökte Katrineholms stadsbibliotek, Sörmlandsrummet får jag se Sköldinge-Valla-Lerbo hembygdsförenings årsskrift, dyker det upp minnen för mig.
Årsberättelsen handlar till stor del om Valla samhälle med alla dess affärer och övrig verksamhet. Ett gediget arbete har nedlagts på denna årsberättelse.

Där nämns bl. a. Valla Folkets park.

Min blivande hustru Iris Larsson och jag förlovade oss i parken 19/6 1953, midsommarafton.

1953 var det första året som man flyttade midsommaren för att midsommardagen skulle infalla på en lördag.

Sedermera gifte vi oss i Sköldinge kyrka den 13/8 1955. Vi vigdes av prosten Hans Bremer, för musiken svarade Birgit Ljungar-Larsson.

Iris gick på realskolan i Flen under 4 år.
Hon fick som uppgift att samla växter och pressa dem och placera dem i ett herbarium.
Hon har beskrivit växterna på svenska och latin.
Växterna är samlade ii backarna vis Skalunda.

Då min hustru nu avlidit den 17/1 2013, vill jag hedra hennes minne med att donera detta fina herbarium till Sköldinge-Valla-Lerbo hembygdsförening.
Hans Engkvist

Avskrivet av Hans Bergh