Länk till programmet 2024

Skog 700 år

Stort tack till alla som med sin närvaro skapade ett fint minne av jubiléets första evenemang på nyårsafton.

De som kom till kyrkan denna gnistrande vackra vinternatt, ca 70 personer - möttes av skenet från eldkorgar och marschaller. I kyrkans fönster så var alla smides ljusstakarna tända, Söderhamns Spelmansgille spelade musikstycken från Hälsingland men öven toner skapade här i Skog socken.

Under nyårsbönen så berättade Krister Bohman om invigningen av den första kyrkan år 1324 belägen på Kyrkudden vid  Bergviken i Skog.

Och så blev då klockan 00,00..

Kyrkklockorna börjar att ringa och ringer extra länge denna stora dag - då  Skog socken fyller 700 år!

Utanför Staffans hus så var det nu uppdukat och Hembygdsföreningen bjöd på glögg och gemenskap kring eldkorgarna. Mycket trevligt och uppskattat!

Och att just kyrkklockorna fick vara symbolen för invigningen av 700 års jubiléet kanske kan kopplas till nedanstående text citat: - Svenska Kyrkans hemsida.

När - och varför - ringer kyrkklockorna?  Kyrkklockorna har kallats medeltidens Facebook. De har i många hundra år förmedlat information vid glädje, sorg och fara i våra bygder.

Kyrkklockornas ringande ljud har sedan 1200-talet hörts i våra församlingar. Ljudet av kyrkklockor är ett av få ljud vi kan dela med tidigare generationer och som inte ersatts eller försvunnit. Klock ljudet förenar oss också med en stor del av den kristna världen som använder klockor i sina gudstjänster.

slut citat.

Föreningar i samverkan: