Om oss

Skog Hembygdsförening bildades 1942 på initiativ av prosten Nils C Humble.  Den låg sedan nere under många år.

Omstarten skedde 1983. Vid ett möte den 6 april samma år valdes en Styrelse bestående av: Olle Eklund, Per Ola Bohlin, Henning Engman, Anna-Britta Ström, Kerstin Bergman, Per Schönning och Evald Eriksson.  Årsavgiften var 10 kronor per person och år.

1987 inköptes en tomt i Strand på 23.819 kvadrat. Vidare erbjöd sig Roland Bodell att flytta en äldre gård till tomten.

Skog Hembygdsförening äger och förvaltar dels hembygdsgården Torparbacken samt Skogs sockens äldsta officiella byggnad Sockenstugan. Hembygdsgården omfattar drygt två hektar mark med flera byggnader, dels själva hembygdsgården med tillhörande uthus, sädesmagasin, smedja, spruthus samt två små torparstugor.

2019 så tog hembygdsföreningen över verksamheten för Intresseföreningen. 2022 så lades intresseförening till i namnet för att bättre åskådliggöra verksamhet och engagemang föreningen har. Skog Hembygds- & Intresseförening driver också den natursköna badplatsen Skogsand vid sjön Bergvikens södra strand med kiosk och en ställplats för husbilar och husvagnar i anslutning till badplatsen.