Bernshammars Herrgård

Ingen kommun i landet har så många herrgårdar som Skinnskatteberg.
Herrgårdarna är: Skinnskatteberg, Baggå, Färna, Bernshammar, Jönsarbo, Karmansbo och Uttersberg.
Nyhammar i Hed har flyglar, men ingen huvudbyggnad, och betraktas därför inte som en herrgård.
Riddarhyttans herrgård revs år 1978

Under 1500-talet anlades ett stort antal järnbruk utmed Hedströmmen. En tysk vid namn Berendt von Hamburg fick previlegier av Gustav Vasa att anlägga smedjor och därav flera vid Bernshammar. Det antas att namnet Bernshammar kommer från denne man.
År 1748 köpte en räntmästare vid Uppsala universitet, Peter Julinschöld, Bernshammar. Han gick emellertid i konkurs 1767 och köparen hette Fredrik Otto Hassel, som adlades till namnet Lorichs. Herrgården är än idag i samma släkts ägo.
Fredrik Lorichs startade uppförande av den nuvarande herrgården år 1787. Förebild för Bernshammar antas vara herrgården i Skinnskatteberg, som är ritad av Erik Palmstedt. De båda byggnaderna påminner om varandra fast den i Bernshammar är mindre.
Utöver huvudbyggnaden finns på den 20 hektar stora, engelska parken en paviljong, ett lusthus (som egentligen är ett utedass) ett orangeri och ett vattentorn samt trädgårdsmästarbostad och förrådsbyggnad. På somrarna anordnas konserter i magasinet där elever från Mälardalens musikhögskola spelar kammarmusik. I samband med konserterna anordnas visningar av herrgårdens interiörer.

Skinnskattebergs Hembygdsförening

Skapad av: Skinnskattebergs Hembygdsförening (2014-06-21 20:07:38) Kontakta föreningen
Ändrad av: Skinnskattebergs Hembygdsförening (2016-02-03 10:17:02) Kontakta föreningen