Historiana.se är en ideell förening vars ändamål är att främja arkeologisk forskning genom att tillsammans med allmänheten, ideella organisationer och offentliga aktörer genomföra olika forskningsprojekt. Ett sådant intressant område är Lilla Alfhem, där den lokala traditionen talar om ett forntida kapell och där man på en karta från 1701 kan se platsen för ett kapell och en kungsgård.

Vid utgrävningarna 27 - 29 mars 2021 undersöktes ett 30-tal provgropar med måtten 1 x 1 meter, under ansvarige Martin Rundkvists ledning. Ett 50-tal frivilliga grävde och sållade jordmassor i skiftande väderlek. Skepplanda Hembygdsförening hade tre deltagare med den sista regniga dagen, Jonatan Karlsson, Bernt Johansson och Lena Rydén. De fynd som gjordes var bl a en glasskärva, järnålderskeramik och ett stolphål. Någon kungsgård eller något kapell verkar dock inte ha funnits inom just detta område. Men man kommer att återvända till bygden. "Vi har hållit på sedan 1994 och vi ger oss inte så lätt!" säger Martin Skoglund från Historiana. Och vi i hembygdsföreningen ser förstås fram emot detta.

Skepplanda Hembygdsförening

Skapad av: Skepplanda Hembygdsförening (2021-04-11 16:08:43) Kontakta föreningen
Ändrad av: Skepplanda Hembygdsförening (2021-04-12 11:33:30) Kontakta föreningen