ARKEOLOG FÖR EN DAG   Information från föreningen Historiana.se

Vill du vara med och leta efter en gammal kungsgård och ett kapell i Alvhem? Föreningen Historiana.se gör det möjligt för dig att deltaga vid en spännande arkeologisk utgrävning.

Föreningens projekt bygger på crowdfunding. Vi har nu fått ihop tillräckligt med donationer för att officiellt kunna trycka på knappen och starta projektet.

För att deltaga vid grävningen under en dag behöver man donera 500 kronor till projektet. Metoden ”först till kvarn” tillämpas. Största delen av dessa donationer kommer att behövas för konservering av fynd som hittas.

Arkeolog Martin Rundkvist är projektledare för utgrävningen i Alvhem som ligger i Ale kommun. Preliminärt datum för grävningen är 27-29 mars.

Föreningen har samrått med Länsstyrelsen om projektet.

All information om projektet och hur man anmäler sig hittar du på föreningens hemsida

www.historiana.se

De första städerna i Sverige var kopplade till kungsgårdar. Ett känt exempel är Birka med Adelsö. Med stor sannolikhet finns en viktig kungsgård nära Lödöse när staden anläggs under slutet av vikingatiden. Den gården har av många sedan länge ansetts vara Alvhem några kilometer nedströms Lödöse. Gården är känd från källor från 1300-talet och namnet är närstående ”Alvhem” som beskrivs som ett rike i de isländska sagorna. Detta rike hade egna kungar och bedrev krig mot andra riken i Skandinavien. Bland deras kungar återfanns namnkunniga individer som Alf och Gandalf. Intresse från namnkunniga forskare fanns redan i början av 1900-talet och man spekulerade om att den mytologiske Götakungen Beowulf skall ha haft sådan gård i Alvhem.

Lokala traditioner talar om att det skall ha funnits ett kapell i Lilla Alvhem och en karta från 1701 visar på platsen för kapell och kungsgård. Dokument bekräftar att platsen tidigare var en egen socken som kallades ”Kapels Socken”. Platsen är magisk och består av en platå på den högsta punkten i området. Medeltida tegel och hästskor har hittats och fina gravar från järnåldern finns intill. Inom ett par kilometer från Lilla Alvhem har man hittat två guldskatter från 500-talet e. Kr. och en silverskatt från vikingatiden.

Nu vill vi ha svar på följande frågor:
Fanns det ett kapell/kyrka i Alvhem?
Fanns där en kungsgård?
Hur gammal är i så fall kungsgården?
Hur länge fanns det en kyrka på platsen?
Vilken roll har gården haft i förhållande till Lödöse och
en eventuell vikingatida handelsplats i Grönköp vid Skepplanda?

Skepplanda Hembygdsförening

Skapad av: Skepplanda Hembygdsförening (2021-02-08 12:00:14) Kontakta föreningen
Ändrad av: Skepplanda Hembygdsförening (2021-02-08 12:06:29) Kontakta föreningen