Om oss

Skepplanda Hembygdsförening bildades 1948 och omfattar Skepplanda socken med tätorterna Skepplanda och Alvhem och landsbygden däromkring.

Vår hembygdsgård Grönköp ligger i Skepplanda intill idrottsplatsen Forsvallen. Det ursprungliga Grönköp var en gammal handelsplats belägen vid Forsåns utlopp i Grönån och den anses ha varit föregångare till Lödöse. Hembygdsgården ligger i nära anslutning till denna handelsplats, därav det historiska namnet.

Under årens lopp har olika byggnader flyttats till hembygdsgården: en stuga från 1700-talet, en ladugård, en gammal bysmedja, ett förråd samt Skepplandas gamla sockenmagasin. Här finns våra samlingar av föremål och fotografier. Sockenmagasinet består av två våningar. Övre våningen är museum medan bottenvåningen utgörs av kök/kontor och en  samlingslokal. Föreningen äger även en gammal skvaltkvarn, Björns kvarn, som ligger i Boaredal utefter Kvarnabovägen, en halvmil utanför samhället.

Under året har vi flera olika arrangemang på Grönköp, Valborgsmässofirande, midsommarfirande, hembygdsdag mm.
Varje år på Kristi himmelsfärds dag har vi gökotta vid Björns kvarn.
Vår och höst gör vi också vandringar i intressanta områden i socknen.

Hembygdsgården är öppen torsdagar kl 18 - 20.

Välkommen att titta på våra byggnader och samlingar och till våra olika arrangemang under året!