Baskagården

Baskagården -  vår hembygdsgård

består förutom mangårdsbyggnaden av Lillstugan, Håvenstugan och vagnslider.

Om du besöker Baskagården skall du inte missa att se vår stora fotografisamling från Skene och Örby.  Här finns också en modell av Örestens fästning samt modeller över gårdarna i Assberg och Skene. Stupstocken som användes vid avrättningarna på galgbacken finns bevarad. Den hittades 1932 då man anlade en tennisbana på platsen. Vi har en stor samling av hantverks- och jordbruksföremål.

En liten presentation av
byggnaderna som ingår i hembygdsgården

Assberg
Baskagården

Baskagården var en av jordbruksfastigheterna i Assbergs by. Gården har tidigare legat på norra sidan av Varbergsvägen men blev genom skifte nerflyttad till sin nuvarande plats. Mangårdsbyggnaden byggdes 1882 av de dåvarande ägarna Sven och Augusta Nilsson. Sven var son till vävnadsförläggare Emanuel Nilsson och Anna Stina Svensdotter i Assberg Gyltegården och Augusta var dotter till Erik Andersson och Maria Andersdotter i Assberg Nilsagården. Gården övertogs senare av sonen John som drev jordbruk fram till sin död 1963. Efter hans död såldes fastigheten till Skene köping. Manbyggnaden och Lillstugan med ett stycke tomtmark arrenderades
av Hembygdsföreningen. 1971 brändes den gamla ladugården ner för att lämna plats till Håvenstugan.

Huvudbyggnadens
interiör, som tidigare bestod av tre rum, kök och ett större skafferi, har i någon mån förändrats för att bli mer funktionellt vid uthyrning. Väggarna mellan de tre rummen i bottenvåningen har tagits bort. De tre kakel-ugnarna finns bevarade liksom det ena rummets gamla tapeter. Rummen är delvis möblerade med gamla möbler som skänkts till föreningen och ger intryck av en enkel men vacker hemmiljö.

Baskagarden

Del av Bockagårdsbonanden

Köket
med sin gamla järnspis, är i stort sett intakt från den tid då det fungerade som lanthushåll. Skafferiet har inretts till ett litet modernt kök. Köksförstugan har byggts till något och inretts med toaletter. Ingången vid köksförstugan har försetts med rullstolsramp.

Vagnslidret
uppfördes 1986 och ger plats åt en del av våra tyngre samlingar som vagnar, slädar, jordbruksredskap, brandsprutor m.m.

Skene-Örby Hembygdsförening

Skapad av: (2012-04-06 21:56:48) Kontakta föreningen
Ändrad av: Skene-Örby Hembygdsförening (2020-11-24 14:50:32) Kontakta föreningen