Litteratur

Här presenteras våra böcker som fortfarande finns att köpa. Är Du intresserad kan du vända dig till någon i styrelsen.

Sockenboken Där färdvägar mötas

Denna stora hembygdsbok skildrar på ett utomordentligt sätt den natursköna bygden kring Öresjön i Mark. Invånarna är att gratulera till en bok som även blivit en uppslagsbok när det gäller historia, näringsliv och natur. Gästgivaregård fanns tidigt och hade stor betydelse i "byn vid vägskälet".

Utgiven 1981  551 sidor Pris 100 kronor  (tidigare 150 kr)

Assbergs by I boken berättas om de människor som bebott gårdar, torp och backstugor sedan början av 1700-talet fram till ca 1930. Boken innehåller 52 illustration och har gårds- och personregister.
Utgiven år 1993. 164 sidor 100 kronor

Boken om Örestens rote

Boken berättar om medeltidsborgen Öresten, tiden då Öresten var Älvsborgs regementes översteboställe fram till nuvarande Örestens gård. Vi gör en vandring genom Örestens rote och berättar om alla människor som bott och verkat här sedan 1700-talets mitt.

Boken innehåller 113 foton och llustrationer, person- och gårdsregister. Utgiven 2004  190 kr

Boken om Haby och Hulta. Boken berättar om Haby Östra och Västra rotar samt Haby by. Den berättar om alla människor som bott och verkat här sedan början av 1700-talet till mitten av 1900-talet. Vi berättar om gårdar och  torp  och backstugor, allt från den store vävnadsförläggaren på Haby Skåkagård till alla soldater och sist men inte mint den lille backstugesittaren på torpet Bockagårdshage.Slutsåld

Skene By - västra roten berättar om Örby socken, om de människor som bebott gårdar, torp och backstugor och deras livsbetingelser sedan 1700-talet fram till 1930.  Innehåller 62 illustrationer och har gårds- och personregister.
Slutsåld

Skene by - östra roten I boken berättas om de människor som bebott gårdar, torp och backstugor sedan början av 1700-talet fram till ca 1930. Boken omfattar Skene bys östra rote fran Skene Bockagård i väster till Assbergs by i öser, från Hajoms-gränsen i norr till Viskan i söder. 112 illustrationer, gårds- och personregister. Utgiven år 1997. 314 sidor Slutsåld

Örby by och rote I boken berättas om de människor som bebott gårdar och torp och backstugor sedan 1700-talet och omfattar gårdarna Karlshed, Kungsfors, Vännåkra Lillegården, Vännåkra Väser-gården  och Östergården, Örby Bosgården, Örby Brunnsgården, Örby Hallsgården, Örby Högen, , Örby Prästgårdenoch Örby Smedsgården samt torp och backstugor på gårdarnas ut- och skogsmarker och fastigheter byggda på avstyckningar från dessa gårdar före 1930.
slutsåld

Attareds Rote  häfte
Sunds Rote häfte   20 kr
Gunnerhule o Kulla rotar häfte