Image

Nu finns marsnumret 2021 av Lilla Skelleftebladet ute och har skickats till alla medlemmar. Tyvärr gjorde det skäl för sitt namn för det blev av misstag på tryckeriet tryckt i fel format. Det har gjort texten liten och kanske svårläst för en del. Tidningen kommer att tryckas om och läggas till i utskicket till nästa nummer som kommer i maj. Är det någon medlem som inte vill vänta till dess går det bra att ringa Ulf Lundström, 0910-735536, och komma överens om en tid att hämta tidningen i normal storlek på museet. Vi beklagar felet.

Innehållet i det nya numret:

• Ordförande har ordet
  • Resan till Skellefteå 1889 - Från prästens Per Söderlinds memoarer om första resan till Skellefteå och sitt nya arbete i pastoratet.
  • Tillbergstallen - Den märkliga historien om den gamla tallen i Kvarnåsen.
  • Ovädret Urn - Ulf Lundström skriver om dialektordet Ur som vi verkligen fått uppleva i vinter.
  • Jag minns... -del 2 -  Stig-Henrik Viklund fortsätter att dela med sig av upplevelser under många år på museet, missa inte det!
  • Skellefteå 1835 - En artikel om "...den stora och rika Skellefteå socken, en af de märkvärdigaste i riket".
  • När isen lägger - Ulf Lundström ortnamnsforskar.
  • Till minne av Kjell Stenberg  -  Vår vice ordförande Kjell har avlidit.

Bli medlem i Skellefteå Hembygdsförening så får du kommande nummer av vår medlemstidning Lilla Skelleftebladet!

Skellefteå Hembygdsförening

Skapad av: Bo Göran Persson (2021-03-12 14:12:08) Kontakta föreningen