I mitten av januari möttes vi av budet att Kjell Stenberg har gått bort. Vi visste att han var sjuk men hoppades in i det sista att han skulle tillfriskna. Kjell föddes 1937-07-12 i Ersmark och hembyn låg honom varmt om hjärtat. Han var yrkesverksam som bilskollärare och hade en tid en egen trafikskola. Rollen som trafikskolelärare släppte han inte helt utan var verksam nästan in i det sista. De sista åren var han till och med sysselsatt med en körskolesimulator. Bilar och bilsport var något som intresserade Kjell och om hans resa till Formel 1-loppet i Barcelona har han berättat många gånger.

Ett annat stort intresse var katter och en större kattvän får man leta efter. Katterna återkom ofta på hans facebooksida och i mobilens bilder. Kjell Stenberg kom med i Skellefteå hembygdsförenings styrelse 2013 och var vid sin död vice ordförande. Han var dessutom webmaster för föreningens hemsida, en roll som han även hade i andra föreningar. Kjell lade in information om hembyn Ersmark i portalen Bygdeband som ligger under Sveriges hembygdsförbund.

Kjell Stenberg gjorde även en insats som cirkelledare i bondska, vilket han gjorde bra med bl.a. chat på bondska och andra kreativa lösningar. Han deltog även i inläsningen av Thorsten Marklunds dialektordbok över Skelleftemålet. Kjell har bidragit med artiklar i Lilla Skelleftebladet, bl.a. artikeln Johan Löfv – en säregen person. Där beskriver han en originell person i Ersmark som han bodde granne med.

Kjell, vi saknar dig!

Skellefteå Hembygdsförening