Lördagen den 18 juni anordnade föreningen en utflykt med egna bilar till trakten kring TORPA gård. Ett 30-tal deltagare samlades vid Käxelviks hembygdsgård och samåkte först till Ektorp. Vi vandrade sedan därifrån över till SÄTRA där endast bostadsbyggnaderna från en av gårdarna nu finns kvar. Sätra blev riksbekant år 1888 genom en mordutredning där den anklagade lyckades fly till Amerika (mera om detta finns i Skedevi Hembygdskrönika år 2021). Vidare besöktes Ektorp, som tidigare varit soldattorp, och där kunde vi få utmärkt förmiddagsfika på kafé NYFIKET. Färden gick sedan vidare till Torpa by och därefter kunde man fortsätta den krokiga skogsvägen över till landsvägen Vingåker-Regna. Den här gamla privata skogsvägen är normalt inte öppen för allmän trafik och för många av deltagarna var detta en ny upplevelse. Vid skogsvägens slut finns den urgamla gränsmarkeringen kallad Hästskosten. Där möts socknarna Skedevi, Regna och Vingåker och där går samtidigt gränsen mellan Sörmland och Östergötland.

Skedevi Hembygdsförening

Skapad av: Bert Hellman (2022-06-19 09:46:06) Kontakta föreningen