Brandmuseum

Byggnaden är av okänd ålder men troligtvis från 1700-talet. .Muséet invigdes 1949 efter en renovering  Här förvarades förr stadens brandredskap, rymmer nu en samling äldre sådana. Kv. Uranus 5

År 1899 fick Skara en fast brandkår. Den värnpliktiga kåren som verkat tidigare, och dess utrustning, behövdes inte längre. Vad skulle man göra med utrustningen?

Vattensprutorna placerades först i en liten bod i det gamla spruthuset vid Kämpedamm, men snart behövdes boden till annat. Men det fanns ett till spruthus, nämligen det gråputsade huset mellan de båda Kungshusgatorna. Det var ombyggt till smedja, men blev nu en uppställningsplats för de gamla sprutorna. Dit fördes allt mer gammal utrustning, och staden fick ett eget brandkårsmuseum, mycket tack vare David Bergman som var brandchef 1922-1952.

Även om museet legat mer eller mindre i träda under många år har brandmännen fortsatt att lägga nya saker till samlingarna, och gör fortfarande. Saker som är vanliga i dag, men som om bara tio år kan kännas gammalmodiga.

Huset är ganska litet, men det ryms mycket i det. På bottenvåningen möts besökaren av gamla släckningsvagnar som drogs av hästar, föregångaren till den moderna brandbilen. Ordet anspänningstid, som brandmän fortfarande använder, kommer från den här epoken. Då avsågs tiden från att larmet kom till att hästarna var förspända. I dag avses tiden från att larmet kommer till att bilen åker, vilket får ta 90 sekunder för heltidsbrandmän, fem minuter för deltidsbrandmän.

Det finns fanor, fotografier att titta på, liksom telegrafer som tog emot larm från de olika brandskåp som fanns utplacerade i kommunen.

Ett av fotografierna föreställer den då nya brandbilen som brukar vara med i tomteparaden. På ett annat syns Skaras första brandbil tillsammans med ett par förspända hästar med brandsläckningsutrustningen på vagnar bakom, och brandmännen prydligt uppställda.

En stabil trätrappa går upp till övervåningen. Här uppe finns bland annat brandvarnare, slangar och en samling brandsläckare, de flesta röda men även en grön.

Enligt Sklt den 24 maj 2021 tar Skara Gille över nyttjaderätten av brandmuseet, kommunen kommer även i fortsättningen att äga fastigheten. Förhoppningen är att muséet komer att vara öppet mer regelbundet, planen är att ha öppet några timmar varje onsdag och sker i månadsskiftet juni/juli 2021. I Skara Gille finns flera medlemmar som tidigare arbetat som brandmän, några kommer att vara guider i det lilla museét och berätta dess historia och visa upp inventarier och brandreskap. Att lära barn- och ungdomar om brandverksamheten och dess historia är en målsättning för Skara Gille.

Skara har under årens lopp drabbats av flera kraftiga bränder. Dels den tidigare nämnda stadsbranden 1719, men också branden i Domkyrkan 1947 och branden i teaterhuset 1981. Därför vill Skara Gille gärna bjuda in skolor på besök till muséet – för att uppmärksamma stadens historia. Det är viktigt för barn och ungdomar att lära sig om brandförsvaret.

Källa:

Källa: Bebyggelseinventering i Skara 1970-71. Reportage från SKLT  20160812

[email protected] (2021-06-23 10:52:00)

Skara Gille

Skapad av: Freddie Wendin (2018-03-09 09:25:19) Kontakta föreningen