Malmgatan 2

Nuvarande verksamheter

Plaza Café - Verksamheten öppnade oktober 2022. Ny ägare Roger Persson och Luis Plaza - tanken är att öppna ett café för den äldre generationen med kaffe på kanna och tillbaka till de gamla traditionerna.

Atelje Stora famnen - En kreativ verkstad startade i början av aug. 2021 och invigning skedde den 27 september 2021. Tre kvinnor med olika konstnärliga idéer, Amanda Asp Hult tillverkar miniatyrer och smycken, Annie Bäckström jobbar med grafisk design och Louise Wincrantz målar tavlor och skriver böcker. Här finns även möjlighet att hyra in sig och starta workshops allt inom skapande.

Kiropraktikern Magnus Lindblom AB
Mindre aktiebolag med 2 anställda. Magnus Lindblom är legitimerad kiropraktor, behandlar olika funktionsstörningar och smärtor i främst muskler och leder. Företaget har funnits i fastigheten sedan början av 2000-talet

Liedbergs Hushållsservice

Tidigare verksamheter

Vovvens Café (Najas café) öppnade 1 mars 2021, en hundvänlig oas för både fyrbenta och tvåbenta. Foxterriern Naja är chefen och hennes ägare heter Karin Johansson och avslutade sensommaren 2022.

Design & Känsla, butiken öppnade i slutet på september 2018. Anna Svensson ägare till butiken har satsat på inredning och klassiskt mode och upphörde i mitten av 2021.

Café Louise, öppnade 2020 denna kom inte ingång pga COVID pandemin

Café Duvan HBCaféverksamhet som under de senaste åren haft olika ägare. Nuvarande ägare sedan 2016.

Eldsjälens Värmeprodukter
Företaget är registerat sedan 2008 och ägaren S-O Thorn. Säljer och monterar värmeprodukter till enskilda hushåll. Flyttade från adressen 2018

Elektriska installationsaffären
Firman grundades av installatören Wimar Carlsson år 1910 och omfattade till en början av entreprenörverksamhet och försäljning av el. material och dyl. År 1939 övertogs firman av ingenjör Ebbe Ahméen, som varit verksam inom elektrisk och mekaniska branschen sedan flera år. Han var bl.a. mellan åren 1921-32 föreståndare för Kraftaktiebolaget Närefors-Härjevad och därefter för Habo Sulfitfabriks Kraftverk, där han stannade tills denna rörelse övertogs. Företaget sålde alla slags el material och var representant för ledande radiomärken. Elektriska installationer av alla slag utfördes av fackutbildad personal. Firman var en av de ledande på platsen och ökade stadigt. Innehavaren var medlem i Skara Köpmannaförening och Skara Hantverks- och Industriförening. 10 personer var anställda i rörelsen
Ebbe Ahméen var född den 3 dec 1895 och son till målaremästaren Nils Andersson och hustru Emma född Jonsson.
Källa: Svenska privata företag 1930-1940-talet

Runt ca 1948:
Malmgatan 2 där fanns längst vä ut Erik Johansson cykelaffär. I mitten fanns Strandbergs manufaktur, och ytterst öster ut där idag är cafe fanns Elektriska installationsaffären.
Roli:s Garn. enl. annons i Skara Gilles årsbok 1982-83

Finhandlare Alfred Andersson
I Skara var Alfred Anderssons ”Finhandel” vid domkyrkan den äldsta och förnämsta. Andersson var en av stadens ledande män och hade många förtroendeuppdrag. Expedierade gjorde han sällan själv, han hälsade på kunderna och språkade med dem, expedieringen skötte biträdena Wahlberg och Hasselberg. Andersson var en förmögen man, han ägde den stora tomten utmed Järnvägsgatan - Smedjegatan - Peter Hernqvistgatan och Veterinärgatan som nu är uppdelad i sex tomter.

Firman överlämnades till manufakturhandlare Carl Svanbom i Skara som efter några år flyttade till Götene och överlät affären till f.d. biträdet hos Alfred Andersson, Conrad Nordin. Han köpte affären och hade denna till omkring 1910 då Gustaf Collin övertog affären. Efter några månader dog Collin men hans hustru drev affären till 1927. Tack vare medhjälparen fröken Sigrid Strandberg kunde änkan driva affären vidare till 1927 därefter övertog Sigrid affären och hade den till 1947. Affären övertogs av biträdena fröken Jenny Magnusson och Astrid Claesson och de hade den till början av 1960-talet. Affären upphörde helt och i Finhandlarens lokaler blev sedan sportaffär.

[email protected] (2022-11-05 09:15:03)

Skara Gille

Skapad av: Göran Johansson (2017-05-19 15:13:49) Kontakta föreningen