Södra Kyrkogatan, Domkyrkan

Image

Skara domkyrka är en katedral med både en lång och spännande historia och ett rikt gudstjänstliv. Domkyrkan utgör än idag centrum i den medeltida staden Skara, omgiven av flera andra historiska byggnader. Skara stift är Sveriges äldsta. Det var här kristendomen först fick fäste. Bland annat beroende på sitt geografiska läge fick Västergötland tidigt kontakt med missionärer från i första hand England.

Att just Skara valdes till stiftets biskopssäte berodde säkert på att platsen inte hade någon förhistoria som kultplats eller kungsgård. Under medeltiden blev Skara inte bara centralort för kyrkan utan även för  kungamakten. På den tiden var orten en "storstad" med runt 900 invånare.

Skara domkyrka har anor från 1100-talet men fick sin nuvarande höggotiska prägel på 1300-talet. Den är helgad åt Sankta Maria och är Sveriges äldsta domkyrka. Här finns bland annat en medeltida krypta och en skattkammare med flera unika skatter. Glasfönstren med Bibelns berättelser är gjorda av Bo Beskow.

Kyrkan har 470 sittplatser och ca 750 personer får plats i kyrkan.

1947-49 genomfördes en in- och utvändig renovering av domkyrkan. Vid renovering borttogs större delen av den nygotiska inredningen från Helgo Zettervalls renovering och den äldre altaruppsatens och predikstolen återfördes till kyrkan. Sakristian flyttades fram till högkoret. I samband med renovering påträffades kryptan till den romanska kyrkan. Under pågående renovering härjades domkyrkan av en brand som senare visade sig vara anlägd.

Skara Gille

Skapad av: Skara Gille (2018-02-21 15:53:16) Kontakta föreningen