Vandringsutställning Skånes landskap i förändring

2016 togs en vandringsutställning fram av Swelo Mediaproduktion och Skånes hembygdsförbund med utgångspunkt i boken Skånes landskap i förändring. Utställningen är en berättelse i bilder med korta bildtexter om hur det skånska landskapet förändrats under 60 år.

På 1950-talet började maskindriften av jordbruken, en ökad bilism och den allmänna tekniska och ekonomiska utvecklingen lämna avtryck i landskapet. Förändringarna gick allt snabbare vilket oroade den tidens natur- och landskapsvårdare. En av dem var Henning Weimarck, professor i botanik vid Lunds universitet, som tillsammans med sonen Gunnar under flera år reste runt och dokumenterade landskapet. 60 år senare har Sven Persson (fotograf) och Per Blomberg (författare) följt i deras fotspår och fotograferat ett urval av dessa platser. Resultatet är ett tidsdokument och en berättelse i bild och text. 2014 tilldelades de Lengertz kulturpris i litteratur för boken - "Skånes landskap i förändring".

Intresserad av att boka vandringsutställningen?

Vandringsutställningen kan visas på bibliotek, äldreboenden, museer, naturum, kommuner, naturskyddsföreningar och hembygdsföreningar i Skåne.Till utställningen kan man också boka ett föredrag av Sven Persson. Kontakta Sara Williamsson, 046 - 15 80 72 eller e-post enligt principen [email protected] för mer information.

Mer om våra utställningar

Fotograf: Sven Persson