Levande forntid

Levande forntid är ett projekt som genomfördes av Sandra Lundkvist i samband med att hon hade praktik på Skånes hembygdsförbund. Sandras arbete mynnade ut i en skrift med idéer och förslag för föreningar som vill arbeta aktivt med arkeologiska utställningar.

Under våren 2015 praktiserade Sandra Lundkvist hos oss som en del av sin utbildning på det internationella masterprogrammet i arkeologi & antikens historia vid Lunds universitet. Under praktiken undersökte hon bland annat hur hembygdsföreningar kan levandegöra sina samlingar av arkeologiskt material. Hennes genomgående tanke var att levande utställningar uppmuntrar och inspirerar besökaren att lära, genom att tänka och se vidare perspektiv bortom föremålen och lämningarna i sig själva.

Skriften levande forntid (pdf)

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: Skånes Hembygdsförbund (2015-07-16 14:28:20) Kontakta föreningen