Ordförande har ordet – juni 2022

Hembygdsrörelsens intåg i sommarhagen efter pandemin

Stämmorna
i såväl Skånes som Sveriges hembygdsförbund är avklarade för året och de visar tydligt att med viss försiktighet återvänder besökarna efter pandemin fysiskt till hembygdsrörelsens olika arrangemang.
Jag vill emellertid påstå att rörelsen har lärt sig en del saker av pandemiåren, som vi kan ha glädje av i framtiden. Det går faktiskt att mötas digitalt och ha ett positivt utbyte med varandra. Dessutom tjänar man tid och pengar samt sparar miljön. Detta hade vi aldrig testat om vi inte hade varit tvungna. Ibland behöver människan utmaningar för att hitta nya vägar för att utvecklas. Nöden är således uppfinningarnas moder och där är hembygdsrörelsen inget undantag. Jag är med andra ord övertygad om att många av våra hembygdsföreningar har genomgått positiva förändringar i sin verksamhet och i sitt tänkande efter Covid-19:s avklingning.

Just nu befinner vi oss i ett sommarfagert Skåne, där grönskan och blomningen är som bäst denna ”perfekta” vår och försommar med lagom temperaturer och regn som skapat en sällan skådad grönska. Kanske finns det en viss balans i naturen trots alla olyckskorpar. Samtidigt finns även en oro som är starkt relaterad till militära konflikter i Europa. Hembygdsrörelsen måste emellertid alltid vara en del av det levande samhället och således finnas till för sina medlemmar. I det lilla kan vi på många sätt vara en viktig resurs för invånarna i lokalsamhället. Rörelsen har många kunskaper som kan vara till nytta när samhället runt oss hamnar i kris – värdefulla kunskaper som vi inte trodde behövdes mer.

I sommar skall också ängar, som faktiskt blir allt fler tack vare hembygds- och naturskyddsföreningar, skötas och förhoppningsvis bli till glädje för våra viktiga pollinatörer (olika insekter) och för naturälskarnas lystna blickar.[1]

Slutligen min ständiga uppmaning att omvärldsspana. Det händer hela tiden nya saker som kan vara viktiga brickor i ett framtida lokalhistoriskt pussel. Den enklaste händelse kan vara just det som ger en vettig förklaring på hur t.ex. landskapet är utformat eller varför en viss yta är bebyggd. Dokumentera allt du tycker är intressant i både ord och bild. Trevlig sommar.

Sven Jensén
Ordförande

[1] Välkommen till Ängaliv 2022. Se affisch.

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: Skånes Hembygdsförbund (2022-06-15 13:46:31) Kontakta föreningen