Lengertz konstpris

William Lengertz (1891–1962) var författare och antikvariatsinnehavare. I sitt testamente förordnade han om en fond avsedd för två årliga kulturpriser, ett konstpris och ett litteraturpris. Fonden, numera en stiftelse, förvaltas av Skånes hembygdsförbund som också utser pristagare. Priserna har delats ut sedan 1967. Man kan inte ansöka om kulturpriserna utan en arbetsgrupp utsedd av Skånes hembygdsförbunds styrelse nominerar pristagare. Vilka som får priset beslutas av förbundets styrelse.

William Lengertz föddes i Linderöd, där en väg är uppkallad efter honom. Tidigt visade han intresse för hembygdsrörelsen och var bl.a. engagerad i Gärds härads hembygdsförening, bildad 1935.
Hembygdsintresset har också kommit till uttryck i hans författarskap. Bland hans skrifter kan särskilt nämnas ”Min kulörta bok – skånska porträtt, händelser och minnen” (1940). William Lengertz drev antikvariat i tre skånska städer. Det i Lund bär ännu hans namn. Han var också boksamlare och donerade sin samling Skånelitteratur till det som nu kallas Skånesamlingen i Malmö stadsbibliotek. Hans egna böcker finns i Skånes hembygdsförbunds referensbibliotek.

Läs mer om William Lengertz i artiklarna "William Nilsson Lengertz – litteratör, bokhandlare, skriftställare, förlagsredaktör" och "En lovande yngling – William Lengertz ungdom" av Johan Brinck och Bengt Berglund respektive.

För mer information kontakta hembygdskonsulent Pia Sander eller kulturprisgruppen.

Lengertz konstpris 2023

Sebastian Mügge nomineras till Lengertz konstpris 2023
för ett rikt och ivrigt konstnärskap med en omfattande produktion av teckningar och installationer som väcker tankar om vår samtid. De är skickligt komponerade, skräp blir till skönhetsupplevelser, bilder ger kunskap om städer och människors liv.

Sebastian Mügge är en mångsidig, ständigt verksam konstnär. Han tecknar, målar, gör film och installationer. Teckningarna görs i stor skala, över hela väggar, och med ett noggrant detaljrikt utförande. Där finns hus och stadslandskap, människor som arbetar med olika hantverk, där finns djurbilder och mönster. Många utställningar under senare år grundas på gedigen research och speciella byggnader och platsers historia kan kännas igen.

Andra år har Sebastian Mügge arbetat med stora rumsliga skulpturala installationer, salar fylls av hopsamlade saker, arrangerat och ordnat plastskräp och burkar i mönster efter färg, väggar är helt täckta av teckningar. Namn på verk är till exempel Överlevnad, Konsumtionssamhälle, Återvinning. I dessa har han ibland samarbetat med sin bror, Christoph Mügge.

Målningar har underfundiga namn som Var är han nu?, Det är över när det är över, Hjärndöd. Västerbotten heter en målning med starka färger.

Sebastian Mügge är född 1981 och bosatt i Kristianstad. Under 2022 ställde han ut bland annat i Sogn og Fjordarne, Norge, i Rotterdam, Scottland, Qubec och i Trelleborg.

För kulturprisgruppen i Skånes hembygdsförbund, mars 2023
Madeleine Brandin