Petripriset

Landshövding Bengt Petris pris för framstående insats för hembygdsvården i f. d. Kristianstads länPriset utdelades första gången 1978 i samband med Skånes hembygdsförbunds 50-årsjubileum.

Pristagare

2015 OK Origo i Össjö

Mottagare av Petripriset 2015 var OK Origo i Össjö. De fick priset för sitt arbete med att gestalta historiska händelser i bygdespel. Det hade blivit drygt 70 sådana vid tiden för priset, två om året, inom Bygdespelsgruppen Origonalen. Alla bygdespelen hade verklighetsbakgrund och personerna har funnits även om man oftast inte vet så mycket om dem. Material hämtas bland annat ur kyrkböcker, rättegångsprotokoll, herdaminnen och ättartavlor. Oftast speglas den större historien i den lilla.

Prissumma 10.000 kr.

2013 Kristianstadsortens lagerhusförening

Skepparslövs kvarn byggdes 1868 av möllaren Rasmus Persson, och är av typ ”holländare”, med rörlig hätta, segelbrygga, vindros för vridning av hättan och en av natursten uppmurad bottenvåning. Idag är Skepparslövs kvarn den enda i sin art i nordöstra Skåne. Kristianstadsortens Lagerhusförening och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad tillsåg under sommaren 2012 på en förtjänstfullt genomfört renoveringen av kvarnhuset, varför kvarnen är räddad för överskådlig framtid.

Prissumman är 5 000 kr

2012 Ove Torgny, Ängelholm

Petripriset 2012 tilldelades författaren, fotografen, föreläsaren och lokalhistorikern Ove Torgny. Som mångkunnig skribent har han, bl. a. på det egna förlaget Skåneförlaget, gett ut titlar om skånsk byggnadskultur, om Linnés skånska resa, vägar i Skåne m.m. Den sedan länge slutsålda ”Skånelängor – ett kulturarv”, har bidragit till god byggnadsvård.Ove Torgny är sedan 1987 en drivande redaktör i Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förening där han tillsammans med andra duktiga lokalhistoriker gjort ett tjugotal hembygdsböcker om Ängelholm. Med ständigt nya infallsvinklar och ett rikt bildmaterial beskrivs händelser och människor i Ängelholm under devisen ”allt är och blir historia”.

2011 Solvig Oredsson, Arkelstorp

Solvig Oredsson tilldelas Petripriset 2011 för hennes målmedvetenhet och nytänkande kring en hembygdsförenings möjligheter som samhällsaktör och dess betydelse för människor i en bygd. Hon förenar ett djupt känt lokalt perspektiv med globala utblickar som inspirerar och stärker den humanistiska och demokratiska grund som hembygdsrörelsen vilar på.

Under hennes ordförandeskap, sedan 1994, har Oppmanna-Vånga hembygdsförening öppnat för nya verksamheter. Bland annat deltar man i integrationsarbetet i Kristianstads kommun och bjuder in de nya svenskarna att möta naturen och upptäcka det gröna kulturarvet.

Under Solvig Oredssons ledning är Oppmanna-Vånga hembygdsförening en aktiv part också i landsbygdsutvecklingen. 2001 initierade Solvig rundturen Nässelslingan där ett trettiotal lokala aktörer samverkar för att tillsammans bjuda på det bästa från bygden. Torpinventeringar och utmärkning av torp och andra minnesmärken i bygden är andra exempel på hur platsers historia tillgängliggörs för fler.

Petripriset 1978-2010

Skånes Hembygdsförbund