KONTEXT - att låta tingen tala

Många hembygdsföreningar har föremålssamlingar att titta på, i inredda miljöer, utställningar eller öppna magasin. I projektet "KONTEXT - att låta tingen tala" har vi utforskat hur man kan utveckla och anpassa berättelser om föremål för att ge besökare tillgång till deras historia och betydelse.

Om projektet

Tillsammans med nio pilotföreningar och företrädare för sex kommuner har vi under två år prövat metoder för hur man kan berätta om föremål i film och med ljud för att göra dem angelägna för fler. Vi har diskuterat vad föremål kan berätta, vilket ansvar man har när man väljer föremål och berättelser och hur man kan tänka för att anpassa sitt berättande till olika målgrupper. Vi har lärt oss vad som krävs när man planerar och förbereder sin produktion, hur man kan pröva sina idéer mot en publik, hur man med enkel teknik kan filma och spela in ljud, hur man går tillväga för att redigera materialet och slutligen hur man kan göra det tillgängligt digitalt och invid föremålen. Projektet finansierades av PostkodStiftelsen och Region Skåne och är nu avslutat. Men arbetet med att skapa film och ljud för att berätta om föremål fortsätter.

Se filmerna som skapades inom projektet (YouTube)
Kort föreläsning om projektet (YouTube)

Kort om projektet (pdf)
Aktiviteter, resultat och effekter (pdf)

Utställning

I samband med projektet tog vi fram en nedladdningsbar utställning, Hembygdsrörelsen talar om ting. Utställningen består av föremålsbilder med tillhörande QR-koder. Genom att skanna utställningens QR-koder kan man ta del av några av de berättelser som blivit till under projektet. Utställningen kan visas på bibliotek, skolor, äldreboenden, museer och hos hembygdsföreningar. Det kostar ingenting.

Mer om utställningen

Ladda ner utställningen

Utbildningsmaterial

I samband med projektet har vi tagit fram ett utbildningsmaterial bestående av skriften Handledning i film- och ljudproduktion och två online-utbildningar. Online-utbildningarna tar upp hur man filmar med iPad och redigerar i iMovie respektive hur man redigerar ljud i programmet Audacity. Materialet är fritt att använda för alla som vill.

Mer om handledningen

Mer om online-utbildningarna

Vill din förening komma igång?

Trots att projektet är avslutat fortsätter arbetet med att skapa film och ljud för att berätta om föremål. Kontakta förbundet för att höra om det finns några erbjudanden om träffar eller kurser.

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: (2017-06-27 12:03:12) Kontakta föreningen