Skådespelaren och regissören Marika Lagercrantz tillsammans med pianisten och kompositören Elise Einarsdotter reste upp från sina hem i Skåne för att underhålla Braåspubliken den 25 juli, 2021. Vädret var helt perfekt med lagom solsken och värme. Framför Skattagården serverades kaffe med våfflor och lite länge bort bänkade sig publiken för att avnjuta En kort resa tur och retur. Resan bestod av berättelser från deras respektive karriärer varvad med musik och sång. Vacker poesi av inte så kända poeter som tonsatts av Elise framfördes. Stundom svängde det till ordentligt när Elise svävade ut i jazztoner. Marika sjöng och berättade om livet som på krångliga vägar ledde fram till en skådespelarkarriär.
Publiken omkring 100 personer applåderade frikostigt. Det är fantastiskt att få uppleva kultur på högsta nivå i Braås. Scensommar som arrangeras av Växjö kommun är årets höjdpunkter med olika arrangemang som når ut till de mindre orterna i kommunen.

Efter föreställningen visade vi bilen Lion Peugeot 1908 för Marika och Elsie som också körde en låtsastur.

Elise Einarsson och Marika Lagercrantz
Scensommar 21 En kort resa tur och retur