Vi behöver nya idéer. Förslag på hur vi bättre kan använda våra fantastiska resurser är välkomna. Vi har en stor park fylld av kulturhus med inventarier och många växter med historia utomhus.
Dessutom finns det kulturstigar av olika slag i bygden, ängs- och slåttermarker att besöka, liksom kartor till torp och backstugor med förteckningar över brukare och inhysningar.

Vi önskar samarbete med bygdens olika föreningar. Visst samarbete har vi redan med biblioteket, samhällsföreningen och PRO. Våra arkiv och byggnader är rika på information och berättelser om Sjösåsbygden förr och nu, seder och bruk, människoöden och livsvillkor. Allt från husaruniformer till konsten att göra potatismjöl.

Vi har tidigare tillsammans med biblioteket och skolan genomfört projekt som har handlat om livet i bygden förr och nu. Projekt som skulle kunna genomföras igen om intresse finns. Men vi måste bli fler som kan åtaga sig att hjälpa till.

Vi finns nära dig. Du är en resurs. Vi behöver och välkomnar dig. En levande bygd behöver människor som bygger vidare på dess historia. Ring någon av oss för information om du är intresserad av att vara med och utveckla just din plats på jorden!
Margareta Sjödahl: 0730689422, Nils-Ragnar Samuelsson: 0706689862 eller Ullabell Johannisson: 0709837602.

Välkommen!

Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening