Marknadsboden

En kopia av marknadsbod på Nöbbeles  marknadsplats. Boden ägdes av en borgare i Eksjö. Han bodde i den några dagar före och efter marknaden, och bland annat sålde han brännvin och vin. Växjö och Eksjö borgare klagade både hos landshövding och kungl. Majt och den senare fällde en salomonisk dom och hotade att dra in marknaden om inte osämjan tog slut. I småländska arkivet finns en hel del brev från städernas borgare. Av det som tillhört boden är följande bevarat i den: Skåp från 1700-talet, brännvinsankare, 3 gångjärn till disken, och en tennmugg, inköpta på en auktion i Ängalyckan av J. A. Göth. Johan i Ängalyckan hade köpt dem  på Marknaden i Nöbbele, när Eksjöhandlaren blev förbjuden att använda den. Boden är uppbyggd av Karl Falk. Timret har K. G. Nilsson Lidboholm skänkt. Det kommer från det rivna bränneriet i Rödje. Boden har bekostats av föreningen och uppfördes 1930.
Från hembygdsgårdens hus beskrivna av Göth i hans föremålsbok 1945

På de medeltida handelsplatserna förde hantverkare upp sina hus med gaveln åt gatan. En lucka i väggen kunde fällas ut och man kunde visa sin handaskicklighet. Folk kunde beställa vad de önskade av kläder och skor av hantverkaren. En sådan byggnad kunde också vara utskänkningslokal för törstiga vandrare. I boden finns bland annat utrustning från ett gammalt skrädderi. Ytterdörren har trägångjärn och låses med tränyckel.

Nästa Pilås Klockaräng

Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening

Skapad av: (2012-04-15 09:44:16) Kontakta föreningen
Ändrad av: Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening (2022-07-23 14:28:26) Kontakta föreningen