Lilla Skattagården

Undantagsstuga från Harshult Skattegård. Den fanns där i början av 1700-talet och var då sammanbyggd med en likadan till laga skiftet 1855. Då fick den ena ägaren av Skattegården flytta sin gård och den gamla undantagsstugan sågades av mitt i förstugan. Den södra delen revs och flyttades bort. På gården hade undantagsstugorna stått som flygel mot väster och fyra visthusbodar som flygel åt öster. När den ena bonden flyttade tog han med sig  sina två bodar, och den som blev kvar (Jonas Karlsson -Silvergödde - Rikegödde) flyttade sina två bodar intill undantagsstugan och byggde samman dem. När Jonas blev änkeman överlät han gården på sonen Petter och gjorde den lilla stugan så fin, att dess make inte funnits i socknen. Han grävde en källare under stugan med nedgång från rummet, och i den förvarade han 3 pund (25,5 kilo) arbetat silver. Jonas hade silvervurm, men skaffade sig inget på oärligt sätt. En natt kom det främlingar (tattare) och stal en stege i Harshult Norregård, bar den till Skattegården, gick upp på taket och bröt sig ned, slog gubben sanslös, stal silvret och allt som var värt att stjäla. Gödde blev nu den fattigaste i byn och dog lite därefter i sorg. Sedan dess har stugan förfallit mer och mer. 1932 köptes den av hembygdsföreningen för 40 kr och flyttades till Hembygdsparken. Där står nu stuga och bod restaurerade med stor omsorg till sitt ursprungliga skick. Snickararbetet är utfört av Karl Falk och Albin Fransson, murningen av Arvid Karlsson, Rödfärgningen gjordes av Olle Kvick. Teglet på taket är köpt av Robert Pettersson i Yxnanäs och är tillverkat där i början av 1800-talet. I bodarna förvaras en del körredskap och i stugan diverse husgeråd. Träet till "klockstapeln" är en gåva av Henning Gustafsson i Yxnanäs och vällingklockan en gåva av folkskollärarna Fabian Nilsson i Klafreström och Henning Camner i Höganäs. Klockan är från Kölaboda i Göteryds socken.
Från hembygdsgårdens hus beskrivna av Göth i hans föremålsbok 1945

Nästa Loftboden

Bilden nedan visar det blyinfattade fönstret i stugan i ursprungligt skick

Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening