Kornhuset

Sjösås sockens kornhus, uppbyggt först av kyrkoherde Theodori 1644 på sydvästra hörnet av Sjösås gamla kyrkogård där klockstapeln nu står. Där kvarstod det tills den nya kyrkan blev byggd i Wiås 1865. Då flyttades det dit. År 1926 fick Hembygdsföreningen det som gåva av Sjösås kommun och 1927 blev det på föreningens bekostnad flyttat tillbaka och uppfört väster om vägen nästan mittför sin första plats. Arbetet med flytten gjordes av byggmästare Isak Pettersson i Braås. Övre våningen inreddes med en större monter och med hyllor runt väggarna samt försågs med två takfönster. Det arbetet utfördes av Albin Nylén i Braås. Dörrarna tjärades och väggarna rödfärgades av Emil Kvick i Braås. Huset användes som samlingslokal för gamla allmogesaker.
Från hembygdsgårdens hus beskrivna av Göth i hans föremålsbok 1945

I lokalen förvaras en del av föreningens samlingar bland annat jordbruks-, jakt- och fiskeredskap

Nästa Lilla Skattagården

Sjösås-Drev-Hornaryds Hembygdsförening