Länkar

Två länkar har knutits till föreningens hemsida; Sagavägen och Örnsköldsvik 10 000 år. Båda dessa har stor historisk förankring till bygden i Själevad och finns som boxar på föreningens första sida till höger.
Sagavägen (orange box) har - förutom sagolik natur! - också många historiska minnesmärken (bl. a. Själevads Hembygdsgård/Komnäsgården i Överhörnäs), vilka presenteras i Sagavägenbonaden. Flera av dessa broderier har medlemmar i vår förening broderat.
I länken Örnsköldsvik 10 000 år (lila box) kan man följa utvecklingen i bygden Nolaskogs alltifrån forntid.
För 10 000 år sedan fanns vare sig Örnsköldsvik eller Själevad. Hela vår bygd låg under vatten, men sedan reste sig genom årtusendena bygderna här upp ur havet i en skapelseakt som inte står skapelsens tillblivelse i 1:a Mosebok långt efter. Landhöjningen efter Höga kusten är den största i världen. På denna länk kan man följa hela dramat genom att klicka på strandlinjen vid olika tidsåldrar, men också se var fornfynd har hittats, var och när kyrkor byggts m.m. Det är bara att klicka sig fram!

Örnsköldsvik 10000 år        Sagavägen Vägen från världsarv till världsarv

Själevads Hembygdsförening